Тема 2. Скульптура - гімн людині
Скульптор має у своїх творах
висловлювати стан душі.
Сократ
Образи античної скульптури
Важливий етап розвитку архітектури - доба Античності, ідеалами якої було створення образу розвиненої людини. Саме тому митці Давної Греції (Мірон, Фідій, Поліклет, Пракситель, Скопас) активно використовували у своїй творчій практиці різні жанри скульптури із головним зображенням людини: побутовий, міфологічний, ню (оголений) та анімалістичний.Слід зазначити, що у давньогрецькому мистецтві існували як одиничні скульптури, так і скульптурні групи.
Дискобол |
Одним із видатних скульпторів Давньої Греції був Мірон ( V ст. до н.е.) , який вирізнявся реалістичністю створених образів. Це знамениті бронзові статуї "Дискобол" та "Афіна і Марсій".
Знаменитий Дискобол - метальник диска - зображений у той момент, коли, відкинувши назад руку з важким диском, він уже готовий метнути його вдалину. Це кульмінаційний момент дії, що віщує про наступну мить, коли диск зметнеться в повітрі, а постать атлета випростається в ривку.
Ще один твір Мірона - скульптурна група "Афіна і Марсій". Митець вибрав дуже драматичний момент. Богиня кинула флейте, оскільки гра на цьому інструменті спотворювала її обличчя, а Марсій підкрався, щоб підняти флейту. Але ось з"являється Афіна і прирікає прокляття всякому, хто підніме інструмент. Марсій з перелякую відскакує назад. Художника зацікавив, очевидно, контраст між фігурами Афіни , ідеалу олімпійського божества, і сатира Марсія, дикого демона природи.
Ідеально правильні пропорції, на основі яких може бути відтворене людське тіло в скульптурі, прагнув знайти Поліклет (V ст. до н.е.). Врешті-решт скульптор знайшов образ,який став своєрідною нормою і прикладом для наслідування. Поліклет математично точно розрахував розміри всіх частин тіла, їх співвідношення між собою. За одиницю вимірювання він взяв зріст людини. Щодо зросту голова становить одну сьому частину, обличчя і кисті рук - одну десяту, ступня - одну шосту. Усе це він виклав у трактаті "Канон". Свій ідеал атлета-громадянина Поліклет втілив у бронзовій статуї юнака зі списом - "Дорифор". Поліклет найяскравіше висловив у скульптурі ідеал своєї епохи - всебічно розвинену, здорову особистість.
Поліклет. Дорифор |
Статуя Зевса Олімпійського - одне із семи чудес Давнього світу |
Скопас. Вакханка |
Мотиви патетичної героїки в античній скульптурі розвинув Скопас (IV ст. до н.е.) Відомою його скульптурою є "Вакханка" , яка відтворює пластику рухів, характеризується виразністю й емоційністю композиційного рішення.
Прикладом втілення драматичної експресії є скульптурна група " Лаокоон" роботи Агесандра, Полідора та Афінадора. Сюжет "Лаокоона" взято з розповідей про Троянську війну. Троянський жрець Лаокоон був покараний богами за те, що переконуав своїх співгромадян не довіряти грекам і не заносити до міста дерев"яного коня. За це боги наслали на нього велетинських зміїв, які задушили Лаокоона та його синів. Скульптура зображує відчайдушні й даремні зусилля героїв вивільнитись з лабетів чудовиськ, які здавили тіла трьох жертв: марність боротьба і невідвородність загибелі очевидні.
Агесандр, Полідор, Афінадор. Лаокоон |
Пракситель. Афродіта Книдська |
Пракситель (IV ст. до н.е.) - натхненний співець жіночої краси,шанованої греками. У теплій грі світла й тіні, як ще ніколи до цього, засяяла під його різцем краса жіночого тіла. Пракситель зобразив у мармурі не просто жінку, а богиню. У плавності контурів та ідеальних пропорціях тіла, у зворушливій природності її пози, у її погляді, "вологому і блискучому", Пракситель вдтворив, за свідченния древніх, ті великі начала, що втілювала в грецькій міфології Афродіта : Красу й Любов.
Грецьке пластичне мистецтво стало втіленням аполлонійської моделі античної культури. Аполлон уособлював не лише ідеал краси, а й раціоналістичне сприйняття світу. Тому пластичному мистецтву притаманні почуття міри, самообмеження, свобода від диких порухів, раціоналізм пропорцій у їх божественній гармонії. Гарні овальні форми набули ідеальних рис: великі очі з підкресленими повіками, виразний рот, високе чоло - це так званий "класичний грецький профіль". Таких самих узагальнених рис набувало й тіло.
Комментариев нет:
Отправить комментарий