Тема 14. Російський балет: магія добра та краси
Те, що називають натхненням,є не що інше,
як поєднання праці та волі, наслідок великої
інтелектуальної і фізичної напруги,
насиченої любов"ю.
Галина Уланова
Статуетка - зменшена копія пам"ятника Галині Улановій у Стокгольмі |
Історія світового балету зберегла багато легендарних імен. У Стокгольмі, столиці Швеції, споруджено пам"ятник. У бронзовій скульптурі втілено образ видатної російської балерини Галини Уланової.
У Росії балет набув поширення у XVIII ст. Тут упродовж тривалого часу працював один із представників французької школи класичного танцю Шарль Дідло. На петербузькій сцені він поставив чимало балетних вистав,у яких виступала Авдотья Істоміна.
Авдотья Істоміна |
Становлення російської школи класичного танцю у ХІХ ст. пов"язане з діяльністю талановитого балет майстера Маріуса Петіпа , який поставив понад 60 балетів,зокрема з музикою Петра Чайковського (1840-1893) - автора трьох знаменитих балетів : "Лебедине озеро" , "Спляча красуня" , "Лускунчик".
П. Чайковський надав балетній музиці глибинного психологічного змісту, використавши в ній принципи симфонічного розвитку. Він вважав, що балет здатний виражати складні почуття, велич душі людини. Співтворчість композитора з балетмайстром М. Петіпа збагатила танцювальну лексику, утвердила нове розуміння балетної драматургії.
Зіркою першої величини в російській трупі С. Дягілева стала балерина Анна Павлова (1881-1931) . До неї у балеті панував віртуозний блиск, культ танцювальної техніки. Анна Павлова створила еталонні образи високої духовності, краси, щирості. осмисленності кожного жесту, пози, руху. Серед них - "Лебідь" К. Сен- Санса, "Вальс" із "Шопеніани". Гастролі росфйської балерини на всіх континентах забезпечили Анні Павловій грандіозний успіх. Вона стала легендою балетного мистецтва.
Анна Павлова |
Сцена із "Ромео і Джульєтта" (С. Прокоф"єв) |
Славу російського балету на світовій музично- театральній арені закріпив вихованець Петербузької школи - Сергій Прокоф"єв (1891-1953). Вершиною творчості композитора вважають балет-трагедію "Ромео і Джульєтта" , який завдяки новаторській трактовці хореографії, розвитку став геніальним втіленням шекспірівських глибоко психологічних образів, загальнолюдських конфліктів. Він розпочинає експериментальний пошук нової музичної і пластичної мови, драматургічних і оркестрових засобів.
Музику балету пронизують домінантні мелодичні лінії - лейттеми, які пов"язують низку образів - портретів в єдине ціле. Стрімка і польотна тема Джульєтти - дівчинки, мрійливо - задумлива і сумна - Ромео, ексцентрична і життєрадісна - Меркуціо, суворохоральна - патера Лоренцо, трагічно-загрозлива - тема ворожнечі родин Монтеккі й Капулетті. У низці хореографічних образів неначе оживає дух епохи Відродження!
Незабутні прокоф"євські образи Джульєтти і Попелюшки втілила Галина Уланова. Актриса збагатила традиції лірико-романтичного танцю Анни Павлової, сповнила характеристики хореографічних героїв психологізмом, особливою поетичністю, багатою гамою емоційних нюансів. Героїням Г. Уланової притаманні зовнішня скромність і водночас внутрішня дешувна сила.
Сцена з балету "Лускунчик" |
Пабло Пікассо. Балерини |
Славу своїх видатних попередників гідно продовжили представники російської балетної школи наступних поколінь. Незабутні образи , створені Майєю Плісецькою, Катериною Максимовою, Володимиром Васильєвим, Уляною Лопаткіною, Діаною Вишневою, Миколою Цискарідзе та багатьма іншими сучасними солістами російських театрів опери і балету, викликають справжнє захоплення глядачів. Значний внесок у розвиток хореографічного мистецтва належить балетмайстерам Леоніду Лавровському, Вахтангу Чабукіані, Юрію Григоровичу та ін. Нині російський балет відомий у всьому світі, жодна країна не може зрівнятись з ним у цій мистецькій царині.
Комментариев нет:
Отправить комментарий